...
.
...

fredag 1 maj 2015

Fåglar, frallor och frihet

Godmorgon. Japp, idag har jag sovit ut å det grövsta. Så det har inte hunnit hända så mycket idag, som jag kan rapportera om i alla fall. Förutom att en överpresterande fågel typ kväkt utanför mitt fönster sen ca klockan åtta. Men inte fick den mycket för det inte, för jag sov till klockan ett ändå. In your face. Snart ska jag gå och utforska Danmarks (eller i alla fall just min affärs) utbud av kolasås och nötter. Bland annat. Very intriguing indeed.

Igår var det ju Valborg insåg jag av en slump. Då har danskarna en tradition att äta "hvedebolder", dvs ljus rostad fralla med någon slags sylt som smakar saftsås på. Tjaa, fine by me! Det grundar sig tydligen på att bagarna förr i tiden var tvugna att göra sig av med allt bröd innan långhelgen (ledigt 1 maj ju). Skulle kunna indikera att de där bagarna inte hade beräkning av lämplig mängd produktion som främsta styrka. Eller så hade de bara vett att ge folket en anledning att käka ljust bröd med smör och sylt.


Hoppas ni får en fantastisk dag! Oficiellt vår, oavsett temperatur, nu va?

Bildkälla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar